הרחבת שטח הממ”ד 15 מטר | התחדשות עירונית

זירת התחדשות עירונית

מבוא: (תיקון חקיקה בעל השלכות רוחב)

ביום 16 ביולי 2024 אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תיקון מהותי לחוק התכנון והבנייה, התשכ”ה–1965, אשר הורחב את ההקצבה המותרת למרחב המוגן הדירתי (ממ”ד) מ‑12 מ”ר ל‑15 מ”ר, תוך מתן אפשרות לשילוב חדר רחצה נלווה, וכל זאת בפטור מהיטל השבחה.

תיקון זה נועד לענות על צורך ביטחוני דחוף ולחזק את ההגנה על העורף האזרחי, בהתאם להערכת הסיכונים הלאומיים והלקחים שנלמדו בשנים האחרונות. יחד עם זאת, בדברי ההסבר להצעת החוק הדגיש המחוקק גם מטרות נוספות: שיפור איכות החיים של הדיירים, ניצול יעיל יותר של השטח הפנוי בתוך הדירה, הענקת גמישות תכנונית בתכנון בנייה חדשה, וכן יישור התקנים הישראלים עם סטנדרטים בינלאומיים מקובלים.

תיקון זה מהווה ניסיון לאזן בין אינטרס ציבורי מהותי – חיזוק מיגון העורף – לבין אינטרסים פרטיים וכלכליים, המשיקים לשוק ההתחדשות העירונית. כל שינוי בהיקף השטחים המותרים משפיע ישירות על פרויקטים של פינוי‑בינוי ותמ”א 38, ומעלה שאלות משפטיות ותכנוניות נרחבות, לרבות נושאים הקשורים להסדרים חוזיים בין יזמים לבעלי דירות ולהכנסות הרשויות המקומיות.

הרקע: התחדשות עירונית והצורך במיגון

מדיניות ההתחדשות העירונית בישראל מהווה כלי מרכזי להתמודדות עם מחסור ביחידות דיור, שדרוג תשתיות עירוניות וחידוש המרקם הבנוי הישן. מדיניות זו מעוגנת בחוק התכנון והבנייה, התשכ”ה–1965, ובחקיקה משלימה כגון חוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשנ”ט–1999, וכן במסגרות תכנוניות לאומיות ומקומיות, ביניהן תכניות מתאר ארציות ותמ”א 38. מטרתה של מדיניות זו היא לא רק מתן מענה לצרכים הדמוגרפיים והחברתיים, אלא גם קידום אינטרס ציבורי רחב היקף של שיפור איכות החיים, בטיחות ותפקוד הערים.

במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית – בין אם בהריסה ובנייה מחדש ובין אם בחיזוק מבנים קיימים – נכללים רכיבים תכנוניים חיוניים, כגון הוספת מעליות, חניות, שטחי שירות ומרחבים מוגנים דירתייים (ממ”דים). החובה להקמת ממ”ד אינה בגדר המלצה אלא הוראה מחייבת, שמוסדרת בתקנות ההתגוננות האזרחית, ומהווה נדבך בלתי נפרד בתכנון הדירה.

עד לתיקון האחרון, שטח הממ”ד הוגבל ל‑12 מ”ר ברוטו (כ‑9 מ”ר נטו), ללא אפשרות לשילוב חדר רחצה. מגבלה זו, שהתקבלה משיקולים תכנוניים וכלכליים, הגבילה את היכולת לממש פונקציונליות ובטיחות מקסימלית עבור הדיירים, במיוחד באזורים המאוימים באופן תדיר. התיקון החדש מאפשר הגדלת השטח ל‑15 מ”ר, לרבות אפשרות להוספת חדר רחצה, וכך מעניק גמישות תכנונית משמעותית יותר.

עם זאת, הרחבת שטח הממ”ד מעוררת שאלות מורכבות ביחס למימוש זכויות הבנייה המוקנות מכוח תב”ע והשלכותיה על התמורות שמובטחות לדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית. מדובר לא רק בשינוי פיזי־בינויי, אלא בהשלכה ישירה על ההיבט המשפטי והכלכלי של הפרויקטים, לרבות חלוקת התמורות, משא ומתן חוזי, ועמידה בתקני תכנון ובנייה.

החלטת ועדת הפנים והגנת הסביבה מהווה צעד מהותי לשיפור המיגון והבטחת ביטחונם של התושבים, אך השפעתה נוגעת גם לאיזון הזכויות בין דיירים ליזמים, להיערכות הרשויות המקומיות ולכדאיות הכלכלית של פרויקטים. השאלות המרכזיות העולות הן: כיצד ישלבו יזמים את תוספת השטח בפרויקטים קיימים מבלי לפגוע בזכויות הדיירים? האם תידרש התאמה חוזית או אישור תכנוני נוסף? וכיצד ניתן להבטיח חלוקה שוויונית והוגנת של התמורות בין כלל בעלי הזכויות?

השלכות תכנוניות של הרחבת שטח המרחב מוגן דירתי

הרחבת המרחב המוגן הדירתי ל־15 מ”ר, בצירוף האפשרות לשילוב חדר רחצה בצמוד אליו, מייצרת שינוי במבנה הפיזי של הדירות ובתפיסה התכנונית הכללית של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. אף כי מדובר בשינוי המוצדק משיקולי ביטחון והגנה על העורף האזרחי, הרי שמבחינה סטטוטורית לא ניתנה תוספת זכויות בנייה כללית, והתוספת נדרשת להתממש בתוך המסגרת שנקבעה כבר בתכניות המאושרות. עובדה זו יוצרת זיקה ישירה בין תיקון החקיקה לבין יישומו הממשי בפרויקטים עתירי רגישות משפטית וכלכלית.

השפעה על צפיפות וקווי בניין

התוספת לשטח הממ”ד אינה מתקיימת בחלל ריק – היא נוגעת במישרין בקווי הבניין וביחסי הגומלין בין שטחים עיקריים לשטחי שירות. בפרויקטים של חיזוק ועיבוי (כגון תמ”א 38/1), שבהם המבנה המקורי נותר על תילו ומתווספים אליו ממ”דים ותוספות נוספות, עשויה הרחבת הממ”ד להביא לעומס תכנוני ניכר. לעיתים אף תיווצר חריגה מהתכנון הקיים, שתדרוש בקשות להקלות או שימוש בוועדה המקומית בסמכויותיה לאשר סטיות מתכניות. מצב זה עלול להכביד על היזם, לעכב את מועד מתן ההיתר ולהעלות את העלויות הכוללות של הפרויקט.

השפעה על מתחמי פינוי־בינוי

בתכניות של פינוי־בינוי, שבהן נהרסים מבנים קיימים ונבנים מחדש מתחמים שלמים, ההשלכות שונות אך משמעותיות לא פחות. מאחר שהתב”ע מכתיבה היקף יחידות דיור כולל, הרי שכל תוספת לשטח הדירה הבודדת עשויה לצמצם את מספר הדירות הכולל שניתן לאשר במתחם. כתוצאה מכך נפגעת לכאורה הכדאיות הכלכלית של היזם, אשר יתקשה לעמוד בתחשיב הרווחיות המקורי. במקרים כאלה עשויה להידרש התערבות סטטוטורית נוספת – באמצעות תיקון נקודתי של התכנית או הענקת זכויות בנייה משלימות. תהליכים אלו מחייבים הידברות בין היזמים לרשויות המקומיות, לעיתים בליווי מוסדות התכנון המחוזיים, והם מוסיפים נדבך של מורכבות להסכמות הנדרשות עם בעלי הדירות.

מורכבות בהליכי רישוי

הוצאת היתר בנייה לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית היא הליך סבוך גם בנסיבות רגילות, והרחבת שטח הממ”ד מעצימה את רמת המורכבות. ייתכן כי הרשויות המקומיות יבקשו לעדכן את תכניות הבנייה שהוגשו, כך שיתאימו הן להוראות התב”ע הקיימת והן לדרישות החקיקה החדשה. עדכון זה עלול להאריך את לוחות הזמנים ולהצריך משא ומתן חוזר בין היזם לדיירים באשר להיקף התמורות. בהקשר זה, על בעלי הדירות להקפיד כי בהסכמי ההתקשרות נכלל מנגנון מפורש להתאמות הנדרשות עקב שינויי חקיקה, אחרת קיים חשש ממשי להיווצרות מחלוקות חוזיות.

השלכות כלכליות של הרחבת שטח הממ”ד

תוספת שטח הממ”ד ומחסור בהיטל השבחה מהווים שינוי משמעותי במבנה הכלכלי של פרויקטים עירוניים. הפטור מפטור זה מקטין את העלות הישירה על הדיירים, אך מאידך הוא פוגע בהכנסות המתוכננות של הרשות המקומית ממסים שמיועדים למימון תשתיות ציבוריות ושירותים עירוניים. אי-קבלת ההכנסות הצפויות עשויה לגרום לרשויות לדרוש התאמות תכנוניות או כלכליות נוספות על היזמים, או לעכב את אישור ההיתרים.

ליזמים, מאידך, תוספת שטח הממ”ד אינה מייצרת הכנסה נוספת, והיא אף מגבירה את עלויות התכנון והביצוע. כתוצאה מכך, עלול להיווצר מצב שבו היזמים מנסים להעביר את העומס הכלכלי אל בעלי הדירות, בין אם באמצעות שינוי ההסכמים או באמצעות הגבלות על חלוקת שטחי הדירות. עובדה זו מחייבת בעלי דירות להיות ערניים ולהיוועץ ביועץ משפטי כדי לוודא כי זכויותיהם נשמרות.

הבטחת זכויות הדיירים מול השינויים החוקיים

פרויקטים של התחדשות עירונית כוללים לרוב הסכמים מורכבים בין בעלי דירות ליזמים, ועל כן כל שינוי חוקי דורש בחינה יסודית של ההסכמים הקיימים:

  1. עדכון הסכמי רכישה והתאמתם לחוק החדש
    כל שינוי בממ”ד או הוספת חדרים חייב להיכלל בהסכם הרלוונטי, ורק עם הסכמה מפורשת של בעלי הדירות. אי התאמה עלולה להוות מקור למחלוקות משפטיות.
  2. התמודדות עם התנגדויות פנימיות של דיירים
    בפרויקטים הדורשים הסכמת רוב הדיירים, תוספת שטח עלולה להוביל להתנגדות. במצבים כאלה יש לפנות לממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שמוסמך לסייע בגישור ולהבטיח את קידום הפרויקט בהתאם לחוק.
  3. שמירה על התמורה המובטחת לדיירים
    הרחבת הממ”ד לא תיפגע בשטחי מגורים אחרים או בתנאי הדירות שהובטחו לדיירים. יש לוודא במסגרת החוזים והפיקוח התכנוני כי התוספת מתקבלת מבלי לפגוע בתמהיל הדירות או בשווי הכלכלי שלהן.


נקיטת פעולות מומלצות לבעלי דירות

בצל השינויים המרחיקי הלכת בתיקון החוק, בעלי דירות המעורבים בפרויקטים של התחדשות עירונית נדרשים לאמץ גישה זהירה ומודעת, הכוללת פעולות יזומות וממוקדות להבטחת זכויותיהם:

1. ייעוץ משפטי מקצועי והסתכלות מקדימה
לפני חתימה על כל הסכם עם יזם או קבלן, חובה להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני התחדשות עירונית. עורך הדין יבחן את ההסכם, יוודא התאמה להוראות החוק המעודכנות, ויבחן את השפעת הרחבת שטח הממ”ד על זכויות הדיירים, התמורות הכלכליות, וחלוקת השטחים בפרויקט. הכנה משפטית מוקדמת מונעת מחלוקות עתידיות ומבטיחה כי שינויים בתכנון אינם פוגעים בהסכמים קיימים.

2. מעקב צמוד אחר התכנון והבנייה
בעלי דירות צריכים לדרוש מהיזם לספק דוחות ותכניות בנייה מעודכנות באופן שוטף. יש לוודא כי תוספת שטח הממ”ד משולבת בתכנון באופן שלא פוגע בשטחים המובטחים לדיירים אחרים, כגון חדרי מגורים, מרפסות, או שטחי שירות. פיקוח צמוד זה מאפשר גילוי מוקדם של חריגות תכנוניות ומונע עיכובים בלתי צפויים בפרויקט.

3. שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות
הרשויות המקומיות הן הגורם המרכזי באישור והנעת פרויקטים של התחדשות עירונית. על הדיירים לפנות למנהלת ההתחדשות העירונית בעירייה כדי לקבל מידע עדכני על סטטוס הפרויקט, לוודא עמידה בתקנות החדשות, ולהבטיח שהזכויות והשטחים המובטחים לא נפגעים. תקשורת שוטפת עם הרשות המקומית מחזקת את מעמד הדיירים ומסייעת בפתרון בעיות בזמן אמת.

4. מנגנון יישוב מחלוקות ממשלתי
במקרה של חילוקי דעות עם היזם או עם דיירים אחרים, חשוב לפנות לממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית. גוף זה מוסמך לגישור ולהמלצה על פתרונות משפטיים, ומעניק מסגרת סדורה לטיפול בסכסוכים תוך שמירה על האינטרס הציבורי והפרטי.

המלצה מקצועית

הרחבת שטח הממ”ד מהווה פריצת דרך משמעותית בשיפור הבטיחות וההגנה על העורף האזרחי, ומציבה הזדמנויות חדשות למקסום נוחות ואיכות חיים בדירות. עם זאת, השינוי מעלה אתגרים תכנוניים, כלכליים וחוזיים שיש לנהל באופן זהיר ומושכל.

בעלי דירות המעוניינים להצטרף לפרויקטים של התחדשות עירונית נדרשים לפעול באופן יזום, לשלב ייעוץ משפטי מקצועי, לפקח על התכנון ולשתף פעולה עם הרשויות. רק כך ניתן להבטיח כי הרחבת שטח הממ”ד תתממש באופן מיטבי, תוך שמירה על זכויות הדיירים, חלוקת התמורות כראוי, ומניעת סיכונים משפטיים או תכנוניים עתידיים.

זירת התחדשות עירונית

דילוג לתוכן